marți, 8 februarie 2011

"Criza nu reprezintă un moment de glorie pentru știința economică."

Pai daca "Criza nu reprezintă un moment de glorie pentru știința economică", de ce ne mai dam economisti, de ce mai comentam?
:))

Zilele trecute am dat de articolul de mai jos gratie unui prieten bun care ne tine la curent cu ce mai misca pe/prin piata:

<< Criza nu reprezintă un moment de glorie pentru știința economică. Ar fi putut să fie un moment în care toate acuzațiile mai vechi privind imprecizia, imaturitatea sau chiar inutilitatea cercetării economice să dispară ca urmare a soluțiilor salvatoare pe care economiștii le-ar fi putut găsi și recomanda decidenților de politici anticriză. Nu a fost să fie așa. La fel ca în celebra butadă malițioasă la adresa economiștilor, aceștia s-au remarcat prin faptul că "au dat soluția repede, corectă din punct de vedere teoretic... dar nu a servit la nimic". Din 2007 până în prezent [...] >>

Cititi-l pe tot va rog, ca sa avem despre ce discuta:
http://standard.money.ro/macro/crizonomia-i-15424.html


Dupa parerea mea, e monumental articolul. Nu sunt economist, sunt programator si prin asta unul dintre cei multi care stau pe margine si se minuneaza la cat de fragil este solidul fundament economic pe care care ne bazam pana mai ieri...

Mi-a placut ca d-l Mircea Cosea combate teoria economica, mi-a placut ca incepuse cu numarul de articole scrise, de lucrari publicate, cu toatele inutile. Credeam ca o sa-i "sparga la nas" pe economistii de cartier, ca o sa-i faca albie de porci, ca va desfiinta ASE-ul, ca... De pe la jumatate insa, o da cotita si trece in clisee si formulari pretioase de tipul „schematism metodologic" (Oare nu e asta un fel de pleonasm? Adica metodologia, prin definitia ei ca „stiinta si teorie despre metoda" nu implica un schematism? Un simplism? Prin simplul fapt ca e o stiinta care adica toaca un subiect, oare nu contine si o incercare de schmatizare a subiectului respectiv? Putem vorbi deci despre... schematismul schematizarii?) si altele, si altele. Plecand de la limbajul de lemn care se infiltreaza de pe la jumatatea articolului, pun pariu ca d-l Cosea (despre care nu am mai auzit pana astazi, mea culpa) e vreun eminent profesor de economie, un academician erudit, poate si conducator al unor inalte foruri economice de pe plaiul mioritic... Sau poate vreun experimentat analist? Dar nu despre persoana este vorba aici, ci despre articol.

Ca sa revin, de pe la doua treimi, m-a pierdut. :)

Finalul este insa apoteotic: „În scrierile următoare vom analiza ce și cum ar putea fi actualizat sau reinterpretat pentru a oferi politicii economice românești alternative conceptuale."

„Adicacarevasazica" vom despica firul in patru pentru a ajunge la niste rezultate la fel de teoretice ca si cele ale celor „peste 30.000 de lucrări despre criză și [...] mai mult de 10.000 de conferințe și dezbateri ale caror rezultate practice nu au fost pe măsura eforturilor teoretice".

Pai in situatia asta, domn' profesor, nu vad de ce ne-am mai pierde timpul cu inca un articol care sa ofere „alternative conceptuale"... Bagam un google mic si gasim oricare din cele peste 30.000 de LUCRARI! Si sanse sunt sa fi si participat la vreo conferinta acelea peste 10.000!!!
:))

Nu cred ca articolele urmatoare ar fi cheia de bolta a economiei mondiale. Insa sugestiile care urmeaza, ar putea fi:
;)

Mi-as dori ca baietii si fetele de tipul auctoreului susmentionat sa revina cu picioarele pe pamant si sa-mi explice intr-un articol fundamentat economic cum se face ca telemeaua... nu stiu... sa zicem „Hochland", produsa la noi, din lapte dat de vacile noastre, obtinuta printr-un proces industrial, deci mult mai eficient decat cel clasic „la putinica", poate sa ajunga la 30+ lei kilogramul. Sau de ce laptele si iaurtul ajung pe raft la 4 - 5 lei litrul, respectiv 6 - 9 lei kilogramul. Asta in conditiile in care laptele este achizitionat de la producatori cu 1 leu litrul (in cel mai bun caz!).

Mai astept articole si pe tema untului, a cascavalului, a benzinei si a halcii de carne. A, si o lucrare pe tema uleiului.

Desigur, nu preturile ma intereseaza, ci modul in care firmele producatoare de astfel de preturi (caci nu pot spune ca ele produc altceva decat preturi) supravietuiesc pe piata. ASTA AR TREBUI STUDIAT. Ce valoare mai au calculele si teoriile economice in fata unei intelegeri intre producatori, companii, clanuri, regimuri politice, banci, guverne, carteluri etc. etc.? Unde este eficienta mult trambitatului "Cod al bunelor maniere" pentru supermarketuri? Unde este concurenta de piata, unde sunt mecanismele despre care am fost invatati ca ar trebui sa regleze economia?

Nu stiti? Pai d-le Mircea Cosea, permiteti-mi sa va spun eu: Sunt pe hartie! Da, da, exact! Pe hartie de-aia plina de articole sforaitoare, pe care o reciclam.

Mai scurt, pe hartie igienica.

:|
M.

3 comentarii:

Razvan Ditescu spunea...

Frate, acum cine are prea mult timp liber?

Nu a fost suficient ca m-ai pus sa citesc articolu' lu' nea Cosea care intre paranteze fiind spus m-a pierdut pe la jumate din cauza limbajului.

Nu. A trebuit sa comentezi si tu atata! Dar bine faci. Descarca-te!

Doar o intrebare mai am... Tu, chiar nu ai auzit de Cosea? Mircea Cosea? Dom' profesor. Dom' Deputat sau Senator care a zburat din partid in partid de parca el era o albinuta iar partidele flori? Sau doar ai facut misto?

Da-i un goagal. Sigur gasesti ceva despre el. Sigur iti aduci aminte de el.

DMG spunea...

I-am dat, dupa ce am scris:
"pun pariu ca d-l Cosea (despre care nu am mai auzit pana astazi, mea culpa) e vreun eminent profesor de economie, un academician erudit, poate si conducator al unor inalte foruri economice de pe plaiul mioritic... Sau poate vreun experimentat analist?"

Chiar nu stiam cine e, asa ca am bagat un search. Am vazut si cum isi trage traiul politic. E un adevarat "supravietuitor". Ce vrei frate, e vremuri grele. Din pacate, numarul de partide e limitat si o data ce le-ai vizitat pe toate... Ba nu! Stai ca era sa uit de OTV. :D

Poate o sa-i convinga pe aia si or sa-l ia la ei dupa ce pierde PDL-ul. Oricum cititorii lor nu sunt la fel de inteligenti ca ai nostri, deci ar face o buna figura cu articolele ilogice (care se auto-demonteaza inca din introducere :D) si schematismul teoriilor schematic-teoretizante.

Revenind, si daca as fi auzit de el candva, ignorant cum sunt n-am tinut minte. Probabil nu mi s-a parut important. Inca unul din cei cativa care sforaie pe acolo. Fa ceva sa schimbi lucrurile. Poti? Frectie!

Puteam sa comentez mult si bine si pe tema personajului, material am vazut ca exista, dar mi-am luat seama cu:

"Dar nu despre persoana este vorba aici, ci despre articol."

Acum insa, putem dezvolta. Mai baga! :)

Razvan Ditescu spunea...

As mai baga. Dar acuma chiar n-am timp :))

Mi-am adus aminte ca a fost si ministru intr-o vreme.

Tu esti ala cu prea mult timp liber.

Asa ca ia afla si dezvolta tu unde a fost si ce realizari marete a avut...